Психологія

Потреба в спілкуванні – розбираємося по порядку

Мало, хто з людей уявляє своє життя без друзів! Ми постійно знаходимося в колективі, прагнемо познайомитися з новими людьми, влитися в іншу компанію і розширити коло спілкування. Самотність не приваблює нікого, незалежно від нашого темпераменту чи характеру. Але чому у людей є потреба в спілкуванні? Чим вона відрізняється у дорослих і дітей? І які є види спілкування?

Потреба в спілкуванні у немовлят, дітей і підлітків

Потреба в спілкуванні у дітей, по всій видимості, не вроджена – вона формується на тлі активності дорослих і в благополучному варіанті зазвичай починає активно проявлятися до 2 місяців.

Підлітки переконані не тільки в тому, що у них є потреба в спілкуванні, але також і в тому, що в зв’язку з цим вони мають право спілкуватися стільки, скільки їм захочеться. Нерідко протестують проти спроб дорослих якось обмежити їх спілкування, відрегулювати його, а також наполягають на тому, що оскільки у них потребу в спілкуванні, вони можуть задовольняти її за рахунок дорослих, ніяк себе не обмежуючи.

Коротше, оплачуйте дітям їхні переговори по мобільниках незалежно від суми рахунків.

Чим це закінчується? – Тим, що начебто невинна потреба в спілкуванні перетворюється в жорстку залежність від спілкування: таку ж, як залежність алкоголіка від горілки або наркомана від чергової дози. У це важко повірити, але під час експерименту, де дітей позбавили звичного спілкування через інтернет, відібрали мобільні телефони і залишили без телевізора (всього на вісім годин!), 65 учасників з 68 зазнали сильний стрес. Практично кожен відчув страху і занепокоєння. У 27 спостерігалися прямі вегетативні симптоми – нудота, пітливість, запаморочення, приливи жару, біль в животі, відчуття «ворушіння» волосся на голові і т.п. П’ятеро випробували гострі «панічні атаки». У трьох виникли суїцидальні думки. Може бути, варто щось підправити в консерваторії?

Чому спілкування необхідно?

Спілкування – це одна з головних потреб людини, від задоволення якої залежить наш емоційний стан. Але яку роль відіграє спілкування в нашому житті?

Емоційний обмін.

За допомогою спілкування ми передаємо свої почуття, емоції, переживання і хвилювання. В процесі діалогу інша людина робить те ж саме, за рахунок чого і відбувається емоційний обмін. Як часто ми помічаємо, що настрій іншого передається і нам, і досягається такий ефект виключно через обміну почуттями та емоціями, причому відбувається це несвідомо. У процесі спілкування ми або збільшуємо всю тягар переживань, або зменшуємо.

Чи замислювалися ви, чому одиночні камери – це одне з найсуворіших покарань? Вся справа у відсутності співрозмовника.

Емоційна підтримка.

Кожній людині необхідно визнання в суспільстві. Нам важливо знати, що нас цінують, люблять і поважають. Така впевненість додає нам сил, піднімає настрій і дозволяє долати навіть найважчі життєві перешкоди!

Оціночна підтримка.

Всі люди мають потребу в схваленні і підтримці. Нам важлива оцінка інших людей про вчинок, дії, словах або поведінці. Завдяки спілкуванню ми робимо порівняння, висновки, висновки і зміни у своєму житті.

Інформаційна підтримка.

Через мова і засоби зв’язку ми отримуємо знання про навколишній світ, розширюємо кругозір, стаємо гармонійно і високорозвиненою особистістю. Завдяки спілкуванню ми отримуємо інформацію, яка і дозволяє нам правильно поводитися і бути підготовленим до різних життєвих ситуацій.

Потреба в спілкуванні є у кожної людини, і від її задоволення залежить наше фізичний і емоційний стан.

Потреба в спілкуванні у дорослих людей

Багато дорослих, коли спілкуються менше, ніж їм хочеться, занурюються в негатив.

Коли люди живуть і спілкуються, у них виникає багато бажань. Коли вони звикають до думки, що їм все все це ще й «положено», вони починають називати потребами в спілкуванні. І ці потреб з кожним роком стає все більше. І якщо ви не будете людям ці потреби задовольняти, вони будуть вам страждати і рассказиать, що ви обмежуєте їм їхні потреби, тобто законні інтереси.

На сьогоднішній день проявами потреби в спілкуванні вважаються наступні бажання (потреби):

  • Потреба в позитивній оцінці, схваленні
  • Потреба в психологічної захищеності
  • Потреба в увазі
  • Потреба в рівності
  • Потреба людини брати участь у вирішенні всіх стосуються його питань
  • Потреба в інформації
  • Потреба у визнанні компетентності
  • Потреба в подяки
  • Потреба в сміху (потреба в емоціях від нейтрального гумору)
  • Потреба в завершенні спілкування

1.3. Потреба в спілкуванні

Питання про витоки спілкування досі залишається дискусійним. По-перше, дискутується питання про те, чи є потреба в спілкуванні (або комунікативна потреба) як специфічна потреба, відмінна від інших соціальних або духовних потреб, або ж за неї приймають різновиди останніх. По-друге, якщо потреба в спілкуванні все-таки існує, то яке її походження: чи є вона уродженою (базової) або вторинної, т. Е. Формується в онтогенезі в процесі соціалізації дитини. Обидва ці питання були предметом розгляду в монографії М. І. Лісіна (1986). Нижче я даю короткий виклад питання про потребу в спілкуванні за цією книгою.

Що стосується першого питання, то більшість авторів (Н. Ф. Добринін, 1969; А. Г. Ковальов, 1963; А. В. Петровський, 1970; Б. Ф. Паригін, 1971; М. Айнсворт ; К. Обухівський, 1972 ) схильні вважати, що потреба в спілкуванні є специфічною самостійної людської потребою, відмінною від інших потреб, хоча на практиці її нерідко зводять до більш приватним потребам: потреби у враженнях (М. Ю. Кистяковская, 1970), в безпеки (А. Пейпер, 1962), в комфорті від зіткнення з м’яким теплим тілом (Х. Харлоу, М. Харлоу ) і ін. Тому більш логічною видається позиція Л. І. Марісова (1978), яка говорить про ієрархічної структурі комунікативних потреб, що служить мотиваційно-потребностной основою спілкування. У зв’язку з цим вона виділила дев’ять груп комунікативних потреб:

1) в іншій людині і взаєминах з ним;

2) в приналежності до соціальної спільності;

3) в співпереживанні і співчутті;

4) в турботі, допомоги та підтримки з боку інших;

5) в наданні допомоги, турботи і підтримки іншим;

6) у встановленні ділових зв’язків для здійснення спільної діяльності і співпраці;

7) в постійному обміні досвідом, знаннями;

8) в оцінці з боку інших, в повазі, авторитеті;

9) у виробленні спільного з іншими людьми розуміння і пояснення об’єктивного світу і всього, що відбувається в ньому.

Відносно другого питання – про походження потреби в спілкуванні – є дві крайні точки зору. Ряд вчених (А. В. Веденов, 1967; Д. Т. Кемп-белл ) вважають, що у людини є вроджена потреба в самому процесі спілкування. Б. Ф. Ломов (1984) теж вважає, що потреба в спілкуванні відноситься до числа основних (базових) потреб людини і що вона диктує поведінку людей з не меншою владністю, ніж вітальні потреби.

Однак врожденность потреби в спілкуванні визнається не всіма вченими (С. Л. Рубінштейн, 1946; Ф. Т. Михайлов, 1976; А. Н. Леонтьєв, 1983). М. І. Лісіна теж вважає, що ця потреба формується прижиттєво, як результат контакту дитини з дорослими.

На доказ цього наводяться спостереження, проведені психологами над немовлятами. У перші тижні життя дитина не відповідає на звернення старших і сам до них не адресується (якщо не брати до уваги його плачу, адресованого всім і ні до кого конкретно). Але вже у віці двох місяців він здатний відрізнити «добру» міміку або інтонацію дорослого від «злий», причому на першу у нього з’являється реакція пожвавлення: повертає голову з боку в бік, відкриває і закриває рот, перебирає ручками і ніжками, намагається посміхатися.

Цікавий експеримент проведений О. В. Баженовой: дорослий нахилявся над немовлям зі спеціально відрепетируваним «індиферентним» виразом обличчя. У перший раз експериментатор, як правило, зустрічав з боку немовляти звичайну реакцію пожвавлення, але навмисно зберігав байдужий вигляд. У другій або наступні рази такий експеримент викликав плач – немовля протестував проти «необщенія» з ним.

Ці та подібні їм дослідження привели М. І. Лісіна до виділення 4 етапів становлення потреби в спілкуванні і 4 критеріїв, за якими можна судити про цю потребу. Перший етап і критерій – увагу і інтерес дитини до дорослого; другий етап і критерій – емоційні прояви дитини на адресу дорослого; третій етап і критерій – ініціативні дії дитини, спрямовані на залучення інтересу дорослого; четвертий етап і критерій – чутливість дитини до відношення і оцінки дорослого.

Однак і ці спостереження не дають остаточної відповіді на питання про походження потреби в спілкуванні, так як запізнення прояву цієї потреби у немовлят може бути пов’язано з етапністю «дозрівання» мозкових структур і психіки. З цього приводу М. І. Лісіна ставить закономірне питання: чи не означають всі зазначені раніше етапи становлення потреби в спілкуванні, що вона успадкована (точніше було б сказати – вроджена) і лише «проявляється» після народження дитини?

Відповідаючи на це питання негативно, вона посилається на дослідження М. Ю. Кістяківський (1970), яка спостерігала, що в умовах госпіталізму діти не виявляють до дорослих ні уваги, ні інтересу навіть після закінчення 2-3 років життя. Але варто було педагогу налагодити взаємодію з дитиною, як протягом короткого часу вдавалося далеко «просунути» його по шляху розвитку, сформувати активне ставлення до людей і навколишнього світу. Все це можна прийняти, якщо розглядати тільки потреба дітей в спілкуванні з дорослими для пізнання цих дорослих і самих себе через дорослих (що відповідає розумінню потреби в спілкуванні М. І. Лісіна). Не ясно, однак, як було у цих дітей справи зі спілкуванням один з одним (за даними М. І. Лісіна, така потреба виникає в 2 роки), з тваринами.

М. І. Лісіна визначає потребу в спілкуванні (комунікації) як прагнення до пізнання й оцінки інших людей, а через них і з їх допомогою – до самопізнання і самооцінці. Вона вважає, що потреба в спілкуванні будується в онтогенезі на основі інших потреб, які починають функціонувати раніше. Основою комунікативної потреби вона вважає органічні життєві потреби дитини (в їжі, теплі і ін.). Життєва практика допомагає дитині відкрити існування дорослого як єдиного джерела надходження до нього всіх благ, а інтереси ефективного «управління» таким джерелом створюють потребу дитини в тому, щоб його виділити і дослідити (читай – нужду в спілкуванні з дорослим). Другий базовою потребою, яка веде до виникнення комунікативної потреби, є, по М. І. Лісіна, потреба в нових враженнях (про яку говорять Л. І. Божович (1972), М. Ю. Кистяковская (1970), Д. Берлін , Г . Кантор ). Однак прагнення дитини до задоволення органічних потреб і отримання інформації – це ще не спілкування, пише М. І. Лісіна (дійсно, як потреба може бути діяльністю?). Лише коли він захоче пізнати дорослого і самого себе, коли дорослий проявить увагу до дитини, визначить по відношенню до нього свою позицію, тоді можна говорити і про потребу в спілкуванні.

Здається, що розуміння потреби в спілкуванні і її ролі, дане М. І. Лісіна, занадто вузький і тому не дуже вдало, втім, як і підміна поняття «потреба в спілкуванні» поняттям «потреба в комунікації», т. Е. В отриманні і обміні інформацією. З нашої точки зору, не всяка комунікація є спілкуванням. Для останнього характерний не просто обмін або отримання інформації (її можна отримати і з газети, телепередачі), а встановлення психічного контакту між людьми, що спілкуються. Не ясно, чому самопізнання не може здійснюватися без спілкування з іншими людьми. Або до якого самопізнання і самооцінці призводить спілкування з тваринами? Очевидно, що М. І. Лісіна гіперболізовано розглядає лише одну з функцій спілкування, якої вона підміняє сутність потреби в спілкуванні. Ближчий до суті цієї потреби було б розуміння її як потреби в контакті з іншим реальним або уявним живою істотою. Тоді можна говорити і про потребу дитини в ляльці, і про його любов до тварин, і про прагнення кішок і собак до себе подібним, і про страждання людини через порушених контактів з іншими людьми (адже в одиночній камері в’язниці людина страждає не тому, що він не пізнає інших і себе!).

У зв’язку з цим навряд чи варто шукати причину прижиттєвого формування потреби в спілкуванні тільки в спільній діяльності. Тоді треба визнати, що у немовлят потреби в спілкуванні бути не може (як і у тварин), так як спільна діяльність у них як така відсутня. Тим часом сама М. І. Лісіна на підставі досліджень своїх учнів робить висновок, що потреба в спілкуванні з’являється у дітей вже з другого місяця життя.

Подання М. І. Лісіна по суті відповідає розумінню потреби в спілкуванні як вторинної, і виникнення її не виходить за рамки концепції соціального навчання. Однак М. І. Лісіна вважає, що це не так. Народження потреби в спілкуванні не зводиться, на її думку, до надбудові нових сигналів над колишньою потребою, коли вид дорослого, звук його голосу і дотик нагадують дитині про майбутній насиченні або зміні білизни. У перші тижні життя у дитини з’являється саме нова, якої було раніше потреба в спілкуванні – для розуміння себе та інших. Це не корислива потреба в корисному людині, а (кажучи словами К. Маркса) висока духовна потреба в тому найбільшому багатстві, яким є інша людина, укладає М. І. Лісіна.

Все це, може, і так, але не спростовує тези про вторинність цієї потреби, на чому б вона не базувалася. Навіть якщо це потреба в пізнанні себе і інших, то все одно це окремий випадок прояву пізнавальної потреби. Якщо ж розуміти потребу в спілкуванні як потреба в психічному контакті, то дорослі (як і діти, тварини), до яких дитина звикає, стають просто засобом задоволення потреби в контакті. А це означає, що і в даному випадку потреба в спілкуванні з дорослими – не базовою, а вторинна, на зразок потреби в ложці, вилці для задоволення потреби в їжі.

Потрібно підкреслити, що потреба в власне спілкуванні, якщо така все ж існує, – це тільки одна причина спілкування як виду активності людини. Через процес спілкування людина задовольняє потребу в враження, у визнанні та підтримці, пізнавальну потребу і багато інших духовні потреби.

Тому не випадково виділення в зарубіжній психології такого збірного поняття, як «потреба в афіліації», зміст якої аж ніяк не є однорідним. Це потреби: контактувати з людьми, бути членом групи, взаємодіяти з оточуючими, надавати і приймати допомогу.

Таким чином, питання про наявність у людини власне потреби в спілкуванні, специфічною в порівнянні з іншими соціальними і духовними потребами, залишається відкритим. Використовувані при вивченні цієї потреби спостереження за поведінкою немовлят не є прямим доказом наявності такої. Реєстровані параметри можна розцінювати і як прояв цікавості, інтересу до об’єкта, в ролі якого виступає дорослий, і як операції спілкування. Більш надійним критерієм може бути вивчення емоційних реакцій у відповідь на появу і особливо на зникнення об’єкта спілкування, що дозволило б виявити у дитини потребностное стан в контакті з іншою людиною, яку можна прийняти за чисту потреба в спілкуванні. Прикладом такої потреби, з моєї точки зору, є прихильність до іншої людини або тварини (коли людина говорить: «Я за тобою скучив», то явно проявляється потребностное стан, що супроводжується відповідною емоцією). На жаль, в цьому плані можна послатися тільки на дослідження О. В. Баженовой, хоча життєві ситуації показують нам, що у дітей ця потреба в контакті є. Так, догляд батьків з дому у справах викликає плач у дитини, незважаючи на те що він залишається з бабусею. Що ж стосується так званої потреби в спілкуванні, про яку говорить М. І. Лісіна, – це, з моєї точки зору, що купується в онтогенезі знання про спосіб і засіб задоволення різних потреб шляхом спілкування (контакту) з іншими людьми (або тваринами). Сам же мотив спілкування може будуватися на зовсім різних підставах (потребах і цілях).

До речі, мотив спілкування розуміється М. І. Лісіна по А. Н. Леонтьєву – як об’єкт спілкування, т. Е. Мотивом у неї виступає інша людина, партнер по спілкуванню; критика такого розуміння мотиву давалася нами в розділі 1.2. Правда, майже відразу вона пише, що мотив – це опредмечена потреба і що мотиви виростають з потреб, провідними з яких є: потреба у враженнях, в активній діяльності, у визнанні та підтримці.

Психологія bookap

Потреба в спілкуванні виражена у різних людей неоднаково, в зв’язку з чим говорять про ектра- і інтровертів. Однак, за даними Л. С. Сапожникова (1973), однозначний зв’язок між прагненням до спілкування і екстра-та Інтровертний не виявляється.

За її ж даними прагнення до спілкування підлітків пов’язано з рівнем домагань. У осіб з адекватним рівнем домагань прагнення до спілкування виражено помірно, у осіб з неадекватним рівнем – або підвищений, або знижений. У дівчаток незалежно від рівня домагань прагнення до спілкування більш виражено, ніж у хлопчиків.

Дефіцит спілкування: наслідки

Брак спілкування буває у людей з різних причин. Хтось сам по собі закомплексований і сором’язлива людина, інші знаходяться вже в глибокій депресії. Така громадська ізоляція для кожного згубна, і зовсім неважливо, яким є людина за характером. Головний наслідок дефіциту спілкування – це тяжке емоційний стан. Воно відбивається на всіх сферах життя людини, призводить до апатії, негативному настрою і навіть ненависті до самого себе.

При появі подібних почуттів необхідно відразу вживати активних заходів. Якщо ви помічаєте щось подібне в поведінці у свого друга, то тут же прагнете до виправлення ситуації. Проявляйте ініціативу в спілкуванні!

Коли ви самі почали страждати від дефіциту спілкування через зміну обстановки, переїзду в інше місто, розставання з хлопцем або втрати близької людини, то навіть в таких критичних і складних ситуаціях важливо не падати духом, не засмучуватися і не відокремлюватися. Спілкування – це найкращий спосіб підняття собі настрою!

Потреба в спілкуванні у дітей, підлітків і дорослих

Діти і підлітки – це категорія людей, які ще не досягли своєї зрілості. Саме тому вони відчувають величезну тягу до спілкування. Кожна дитина прагне до пошуку одного або подруги, йому подобається бути в колективі, насолоджуватися спілкуванням і цікавими іграми. У процесі такого спілкування і відбувається розвиток і становлення особистості людини.

У підлітків процес становлення особистості проходить складніше, а значить спілкування, особливо в перехідний період, стає для них важким. Важливо, щоб в цей момент у вашої дитини був один.

Якщо людина бажає іноді побути на самоті – це ще не означає, що у нього проблеми або що він незрілий.

Дорослі люди – це зрілі особистості, які прекрасно знають, чого вони хочуть досягти в житті. Тому часто їх спілкування складається на задоволенні своїх головних потреб: визнання, престиж, вираження індивідуальності, отримання знань. Не забувайте в процесі спілкування і про інших людей, про їх потреби та інтереси, адже тільки так задоволення від розмови отримають обидві сторони!


Related posts

Leave a Comment